Ból uda i okolicznych mięśni – jak skutecznie wyleczyć ból mięśni ud

ból mięśni ud

Nieprzyjemną dolegliwością, na którą powinniśmy zwracać szczególną uwagę jest przenikliwy ból ud z przodu nogi lub też w jego tylnej części. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być banalne i niegroźne. Zazwyczaj wynika on z intensywnego treningu tudzież kontuzji, której nabawiliśmy się przez własną nieuwagę. Zapraszamy do rozwinięcia artykułu, w którym opowiemy skąd bierze się ból mięśni ud i pośladków. Wyszczególnimy również co należy zrobić, aby mu przeciwdziałać!

Rozgrzewka i rozciąganie na bolące uda

Wprowadzając do swojego planu treningowego kilka zdrowych nawyków znacznie zniwelujemy uciążliwe zakwasy. Kluczowa będzie dobra rozgrzewka, mogą być to podskoki, przysiady z wyskokiem lub inna dynamiczna forma gimnastyki, która nam odpowiada. Aby uniknąć bólu mięśni po ćwiczeniach powinniśmy z kolei wykonać ćwiczenia rozciągające całego ciała. Warto zaznaczyć, że nawet kilku minutowy stretching pomoże nam odczuć. Pamiętajmy o tym, by podczas treningu dbać o odpowiednie nawodnienie.

Ból mięśnia uda przy chodzeniu a konsultacja z fizjoterapeutą

Trenując regularnie i intensywnie, warto jest rozważyć konsultacje z rehabilitantem. Jak wiele osób zdaje sobie sprawę, bóle mięśni uda po wysiłku fizycznym przyczyny mają bardzo głęboko zakorzenione w sposobie naszego trenowania i regularnym rozciąganiu, do którego większość z trenujących nie przykłada się poprawnie. Takie comiesięczne wizyty kontrolne pomogą nam uniknąć ewentualnych kontuzji czy przeciążenia poszczególnych mięśni i stawów. Pamiętajmy! Mimo iż sport to zdrowie, uprawianie go nieodpowiedzialnie i na własną rękę czasami może mieć bardzo niemiłe konsekwencje zdrowotne.

Ból mięśni ud – przyczyny a wizyta u specjalisty

  • Kiedy ma miejsce ból uda z przodu przy chodzeniu, może być to objaw występującego zapalenia kaletki krętarzowej. Czynniki, które doprowadzają do tego zapalenia, można sprecyzować zaburzeniem równowagi mięśniowo-powięziowej.
  • Ból mięśni uda z przodu może być spowodowany zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa, przewlekłej choroby na tle reumatycznym i o postępującym stanie zapalnym, występującym w tkankach miękkich oraz stawach w kręgosłupie.
  • Ból uda po wewnętrznej stronie  jest najczęściej spowodowany przeciążeniem przywodzicieli uda. Dochodzi do niego najczęściej podczas urazu, kiedy to uszkadza się mięsień uda, a dokładniej występująca w nim tkanka ścięgna. Tak występujący ból wewnętrznej strony uda często również charakteryzuje się piekącym lub kującym odczuciem, które powoduje jednakowo mocne zaczerwienienie skóry.
  • Jeśli występuje ból uda z tyłu, możliwy jest uraz mięśni z grupy kulszowo-goleniowej. Ból z tyłu uda może wynikać z uciśnięcia nerwu kulszowego. Na tę kontuzję narażeni są głównie chorzy na dyskopatię, będącą jednym z pierwszych objawów choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.
  • Dolegliwości bólowe z boku – ból uda z boku powstaje głównie w wyniku meralgii z parestezjami. Powodem tych zaburzeń jest powstały na drodze urazu czy operacji ucisk nerwu skórnego bocznego uda. Mięśnie uda wtedy bolą, występuje szczypanie, nieczułość i wrażliwość na dotyk.
  • Występujący ból uda w nocy jest najprawdopodobniej spowodowany chorobami żylnymi. Takimi jak przewlekła niewydolność żylna, zespół korzeniowy powstały w wyniku nacisku na korzeń nerwowy dysku, zakrzepica żylna czy polineuropatia.
  • Ból uda po zewnętrznej stronie może być wynikiem postępującego zapalenia i obrzęku, a także miejscowego unieruchomienia spowodowanego syndromem pasma biodrowo-piszczelowego.
  • Jeżeli ból mięśni uda podczas chodzenia (z przodu czy też z tyłu), nie ustępuje samoistnie po kilku dniach lub też trudno samodzielnie określić nam jego przyczyny, bo np. urazy czy kontuzje nie wchodzą w grę. Trzeba byłoby rozważyć wizytę u lekarza, ponieważ silne bóle mięśni ud mogą świadczyć o poważnych schorzeniach zarówno o podłożu reumatoidalnym. Nierzadko to również objaw poważnych dysfunkcjach układu krwionośnego czy pierwsza oznaka zapalenie mięśnia uda. W takim przypadku celna i szybka diagnoza jest bardzo istotna. Dlaczego? Ponieważ – jak w przypadku większości chorób – tylko szybkie leczenie zapewni nam szybki powrót do pełni zdrowia i sił. W takiej sytuacji nie powinniśmy się zanadto przejmować, ponieważ to naturalny stan rzeczy.

Aby uśmierzyć dolegliwości wymienione wyżej – w 95% przypadków – wystarczy sięgnąć po dobrą maść rozgrzewającą lub żel przeciwbólowy taki jak np. Harpagon Forte Max bądź też specjalne plastry termiczne.

Osłabienie organizmu a ogólna kondycja nóg

Zdarza się jednak, że ból uda u dziecka czy też dorosłych, spowodowany jest zgoła innymi chorobami. To częsty objaw gorączki i ogólnego osłabienia organizmu. W takich sytuacjach nie pozostaje nam nic innego, jak poświęcić kilka dni na spokojną kurację w domu. Jeżeli ból sprawia nam duży dyskomfort możemy sobie pomóc doraźnymi środkami przeciwbólowymi takimi jak różne tabletki przeciwbólowe. Jednak największym problemem jest, że leki w formie kapsułek najzwyczajniej obciążają naszą wątrobę. Dodatkowo warto zaznaczyć, że takie leki nie zwalczą naszej choroby, ale jedynie w pewnym stopniu zminimalizują jej nieprzyjemne objawy.

Źródła:
  1. Fizjoterapia, G. Ebelt – Paprotny, Elsevier Health Sciences, 2012, ISBN: 8376096060, 9788376096063
  2. Hip Pain: Treating Hip Pain: Preventing Hip Pain, All Natural Remedies for Hip Pain, Medical Cures for Hip Pain, Along with Exercises and Rehab for Hip Pain Relief, Ace McCloud, Ace’s eBooks, 2017, ISBN: 1640482903, 9781640482906
  3. Rozgrzewka w lekcji wychowania fizycznego z gier, Anna BodasińskaTeresa Jaślikowska-SadowskaJanusz Zieliński (nauki kultury fizycznej), Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia, 2016, ISBN: 8361509445, 9788361509448

9 Komentarze do Ból uda i okolicznych mięśni – jak skutecznie wyleczyć ból mięśni ud

  1. Walejka pisze:

    Większość rad lekarzy sprowadza się do tego samego – żele, żele, żele!

  2. Magnolia pisze:

    Ostatnio miałem ogromne problemy z nogami po kilku biegach (między innymi armageddon) i dopiero Harpagon Forte Max mi pomógł i mogłem wrócić do biegania. Był w sam raz do mojej przypadłości i to co bardzo mi się spodobało to fakt, że ma przyjemną konsystencję i ani nie śmierdzi, ani nie brudzi ubrań, więc mogłem z niego korzystać w pracy. Jak chcecie poczytać więcej to tutaj macie oficjalną stronę – https://harpagonforte.pl/ a resztę zostawiam już opiniom innych, bo to właśnie one mnie przekonały do zakupu, czego nie żałuję:)

  3. raquel pisze:

    Naprawdę dużo racja jest w tym, że odpowiednia rozgrzewka i odpowiedni tzw. “cool down” po treningu są naprawdę kluczowe. Jeżeli zaniedbamy te dwa etapy istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że po siłowni wrócimy z silnym bólem mięśni. (: A zauważyłam, że wiele osób, które przychodzą na siłownię często zaczynają z miejsca od ćwiczeń na maszynach, czy z wolnym ciężarem, a potem po prostu sobie jak gdyby nigdy nic wychodzą do szatni. 😛

  4. Gimnastyczka pisze:

    Mniej więcej dwa miesiące temu podczas treningu gimnastyki coś mi się chyba naderwało. Zastosowałam już chyba każdy rodzaj preparatu i ból mięśni ud z przodu nie daje mi normalnie funkcjonować. Mimo kuracji i setek złotych wydanych na tabletki i jakieś dziwne preparaty… Nie wiem już co mam robić, jestem załamana 🙁

    • Gimnastyczka pisze:

      Moi drodzy!!!!!!!! Chciałam tylko dać znać, że przestudiowałam tę stronę od a do z, przeczytałam wszystko od deski do deski i teksty i komentarze… I w końcu zdecydowałam się zamówić maść, która polecacie w rankingu… Zamówiłam Harpagon Forte Max i… jestem SZCZĘŚLIWA!!! Smarowałam tego więcej niż zaleca producent i po tygodniu złapałam się na tym, że wstałam nie odczuwając żadnego bólu w udzie!!!!!!! Jednak udo po powrocie z uczelni znowu mnie zaczęło boleć… Więc zaczęłam smarować maść w jeszcze większej ilości, potem zamówiłam sobie kolejną tubkę, bo ta się skończyła… Dzisiaj minęło już półtorej miesiąca odkąd zaczęłam stosować maść Harpagon Forte Max, a ja już NIE CZUJĘ BÓLU! Dolegliwości ustąpiły i mogę znowu normalnie funkcjonować! DZIĘKUJĘ WAM OGORMNIEE!!!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *