Ból uda i okolicznych mięśni – kłopotliwy problem

ból mięśni ud

Nieprzyjemną dolegliwością, na którą powinniśmy zwracać szczególną uwagę jest przenikliwy ból ud z przodu nogi lub też w jego tylnej części. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być banalne i niegroźne. Zazwyczaj wynika on z intensywnego treningu tudzież kontuzji, której nabawiliśmy się przez własną nieuwagę. Zapraszamy do rozwinięcia artykułu, w którym opowiemy skąd bierze się ból mięśni ud i pośladków oraz co należy zrobić, aby mu przeciwdziałać!

Rozgrzewka i rozciąganie na bolące uda

Wprowadzając do swojego planu treningowego kilka zdrowych nawyków znacznie zniwelujemy uciążliwe zakwasy. Kluczowa będzie dobra rozgrzewka, mogą być to podskoki, przysiady z wyskokiem lub inna dynamiczna forma gimnastyki, która nam odpowiada. Aby uniknąć bólu mięśni po ćwiczeniach powinniśmy z kolei wykonać ćwiczenia rozciągające całego ciała, nawet kilku minutowy stretching pomoże nam odczuć. Pamiętajmy o tym, by podczas treningu dbać o odpowiednie nawodnienie.

Ból mięśnia uda przy chodzeniu a konsultacja z fizjoterapeutą

Trenując regularnie i intensywnie, warto jest rozważyć konsultacje z rehabilitantem. Jak wiele osób zdaje sobie sprawę, bóle mięśni uda po wysiłku fizycznym przyczyny mają bardzo głęboko zakorzenione w sposobie naszego trenowania i regularnym rozciąganiu, do którego większość z trenujących nie przykłada się poprawnie. Takie comiesięczne wizyty kontrolne pomogą nam uniknąć ewentualnych kontuzji czy przeciążenia poszczególnych mięśni i stawów. Pamiętajmy! Mimo iż sport to zdrowie, uprawianie go nieodpowiedzialnie i na własną rękę czasami może mieć bardzo niemiłe konsekwencje zdrowotne.

Ból mięśni ud – przyczyny a wizyta u specjalisty

Jeżeli jednak ból mięśni uda podczas chodzenia (z przodu czy też z tyłu), nie ustępuje samoistnie po kilku dniach lub też trudno samodzielnie określić nam jego przyczyny, bo np. urazy czy kontuzje nie wchodzą w grę. Trzeba byłoby rozważyć wizytę u lekarza, ponieważ silne bóle mięśni ud mogą świadczyć o poważnych schorzeniach zarówno o podłożu reumatoidalnym. Nierzadko to również objaw poważnych dysfunkcjach układu krwionośnego czy pierwsza oznaka zapalenie mięśnia uda. W takim przypadku celna i szybka diagnoza jest bardzo istotna.

Dlaczego? Ponieważ – jak w przypadku większości chorób – tylko szybkie leczenie zapewni nam szybki powrót do pełni zdrowia i sił. W takiej sytuacji nie powinniśmy się zanadto przejmować, ponieważ to naturalny stan rzeczy. Żeby uśmierzyć takie dolegliwości wystarczy sięgnąć po dobrą maść rozgrzewającą lub żel przeciwbólowy taki jak np. Harpagon Forte Max bądź też specjalne plastry termiczne.

Osłabienie organizmu a ogólna kondycja nóg

Zdarza się jednak, że ból uda u dziecka czy też dorosłych, spowodowany jest zgoła innymi chorobami. To częsty objaw gorączki i ogólnego osłabienia organizmu. W takich sytuacjach nie pozostaje nam nic innego, jak poświęcić kilka dni na spokojną kurację w domu. Jeżeli ból sprawia nam duży dyskomfort możemy sobie pomóc doraźnymi środkami przeciwbólowymi takimi jak Apap czy Etopiryna. Oczywiście takie leki nie zwalczą naszej choroby, ale na pewno zminimalizują jej nieprzyjemne objawy.

Źródła:
  1. Fizjoterapia, G. Ebelt – Paprotny, Elsevier Health Sciences, 2012, ISBN: 8376096060, 9788376096063
  2. Hip Pain: Treating Hip Pain: Preventing Hip Pain, All Natural Remedies for Hip Pain, Medical Cures for Hip Pain, Along with Exercises and Rehab for Hip Pain Relief, Ace McCloud, Ace’s eBooks, 2017, ISBN: 1640482903, 9781640482906
  3. Rozgrzewka w lekcji wychowania fizycznego z gier, Anna BodasińskaTeresa Jaślikowska-SadowskaJanusz Zieliński (nauki kultury fizycznej), Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia, 2016, ISBN: 8361509445, 9788361509448

9 Odpowiedzi do Ból uda i okolicznych mięśni – kłopotliwy problem

  1. Walejka pisze:

    Większość rad lekarzy sprowadza się do tego samego – żele, żele, żele!

  2. Magnolia pisze:

    Ostatnio miałem ogromne problemy z nogami po kilku biegach (między innymi armageddon) i dopiero Harpagon Forte Max mi pomógł i mogłem wrócić do biegania. Był w sam raz do mojej przypadłości, jak coś ten możecie spróbować.

  3. raquel pisze:

    Naprawdę dużo racja jest w tym, że odpowiednia rozgrzewka i odpowiedni tzw. “cool down” po treningu są naprawdę kluczowe. Jeżeli zaniedbamy te dwa etapy istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że po siłowni wrócimy z silnym bólem mięśni. (: A zauważyłam, że wiele osób, które przychodzą na siłownię często zaczynają z miejsca od ćwiczeń na maszynach, czy z wolnym ciężarem, a potem po prostu sobie jak gdyby nigdy nic wychodzą do szatni. 😛

  4. Gimnastyczka pisze:

    Mniej więcej dwa miesiące temu podczas treningu gimnastyki coś mi się chyba naderwało. Zastosowałam już chyba każdy rodzaj preparatu i ból mięśni ud z przodu nie daje mi normalnie funkcjonować. Mimo kuracji i setek złotych wydanych na tabletki i jakieś dziwne preparaty… Nie wiem już co mam robić, jestem załamana 🙁

    • Gimnastyczka pisze:

      Moi drodzy!!!!!!!! Chciałam tylko dać znać, że przestudiowałam tę stronę od a do z, przeczytałam wszystko od deski do deski i teksty i komentarze… I w końcu zdecydowałam się zamówić maść, która polecacie w rankingu… Zamówiłam Harpagon Forte Max i… jestem SZCZĘŚLIWA!!! Smarowałam tego więcej niż zaleca producent i po tygodniu złapałam się na tym, że wstałam nie odczuwając żadnego bólu w udzie!!!!!!! Jednak udo po powrocie z uczelni znowu mnie zaczęło boleć… Więc zaczęłam smarować maść w jeszcze większej ilości, potem zamówiłam sobie kolejną tubkę, bo ta się skończyła… Dzisiaj minęło już półtorej miesiąca odkąd zaczęłam stosować maść Harpagon Forte Max, a ja już NIE CZUJĘ BÓLU! Dolegliwości ustąpiły i mogę znowu normalnie funkcjonować! DZIĘKUJĘ WAM OGORMNIEE!!!!!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *