Ból uda i okolicznych mięśni – jak skutecznie wyleczyć ból mięśni ud

ból mięśni ud

Nieprzyjemną dolegliwością, na którą powinniśmy zwracać szczególną uwagę jest przenikliwy ból ud z przodu nogi lub też w jego tylnej części. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą być banalne i niegroźne. Zazwyczaj wynika on z intensywnego treningu tudzież kontuzji, której nabawiliśmy się przez własną nieuwagę. Zapraszamy do rozwinięcia artykułu, w którym opowiemy skąd bierze się ból mięśni ud i pośladków. Wyszczególnimy również co należy zrobić, aby mu przeciwdziałać!

Nawigacja:

Rozgrzewka i rozciąganie na bolące uda

Wprowadzając do swojego planu treningowego kilka zdrowych nawyków znacznie zniwelujemy uciążliwe zakwasy. Kluczowa będzie dobra rozgrzewka, mogą być to podskoki, przysiady z wyskokiem lub inna dynamiczna forma gimnastyki, która nam odpowiada. Aby uniknąć bólu mięśni po ćwiczeniach powinniśmy z kolei wykonać ćwiczenia rozciągające całego ciała. Warto zaznaczyć, że nawet kilku minutowy stretching pomoże nam odczuć. Pamiętajmy o tym, by podczas treningu dbać o odpowiednie nawodnienie.


Ból mięśnia uda przy chodzeniu a konsultacja z fizjoterapeutą

Trenując regularnie i intensywnie, warto jest rozważyć konsultacje z rehabilitantem. Jak wiele osób zdaje sobie sprawę, bóle mięśni uda po wysiłku fizycznym przyczyny mają bardzo głęboko zakorzenione w sposobie naszego trenowania i regularnym rozciąganiu, do którego większość z trenujących nie przykłada się poprawnie. Takie comiesięczne wizyty kontrolne pomogą nam uniknąć ewentualnych kontuzji czy przeciążenia poszczególnych mięśni i stawów. Pamiętajmy! Mimo iż sport to zdrowie, uprawianie go nieodpowiedzialnie i na własną rękę czasami może mieć bardzo niemiłe konsekwencje zdrowotne.

Ból mięśni ud – przyczyny a wizyta u specjalisty

  • Kiedy ma miejsce ból uda z przodu przy chodzeniu, może być to objaw występującego zapalenia kaletki krętarzowej. Czynniki, które doprowadzają do tego zapalenia, można sprecyzować zaburzeniem równowagi mięśniowo-powięziowej.
  • Ból mięśni uda z przodu może być spowodowany zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa, przewlekłej choroby na tle reumatycznym i o postępującym stanie zapalnym, występującym w tkankach miękkich oraz stawach w kręgosłupie.
  • Ból uda po wewnętrznej stronie  jest najczęściej spowodowany przeciążeniem przywodzicieli uda. Dochodzi do niego najczęściej podczas urazu, kiedy to uszkadza się mięsień uda, a dokładniej występująca w nim tkanka ścięgna. Tak występujący ból wewnętrznej strony uda często również charakteryzuje się piekącym lub kującym odczuciem, które powoduje jednakowo mocne zaczerwienienie skóry.
  • Jeśli występuje ból uda z tyłu, możliwy jest uraz mięśni z grupy kulszowo-goleniowej. Ból z tyłu uda może wynikać z uciśnięcia nerwu kulszowego. Na tę kontuzję narażeni są głównie chorzy na dyskopatię, będącą jednym z pierwszych objawów choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.
  • Dolegliwości bólowe z boku – ból uda z boku powstaje głównie w wyniku meralgii z parestezjami. Powodem tych zaburzeń jest powstały na drodze urazu czy operacji ucisk nerwu skórnego bocznego uda. Mięśnie uda wtedy bolą, występuje szczypanie, nieczułość i wrażliwość na dotyk.
  • Występujący ból uda w nocy jest najprawdopodobniej spowodowany chorobami żylnymi. Takimi jak przewlekła niewydolność żylna, zespół korzeniowy powstały w wyniku nacisku na korzeń nerwowy dysku, zakrzepica żylna czy polineuropatia.
  • Ból uda po zewnętrznej stronie może być wynikiem postępującego zapalenia i obrzęku, a także miejscowego unieruchomienia spowodowanego syndromem pasma biodrowo-piszczelowego.
  • Jeżeli ból mięśni uda podczas chodzenia (z przodu czy też z tyłu), nie ustępuje samoistnie po kilku dniach lub też trudno samodzielnie określić nam jego przyczyny, bo np. urazy czy kontuzje nie wchodzą w grę. Trzeba byłoby rozważyć wizytę u lekarza, ponieważ silne bóle mięśni ud mogą świadczyć o poważnych schorzeniach zarówno o podłożu reumatoidalnym. Nierzadko to również objaw poważnych dysfunkcjach układu krwionośnego czy pierwsza oznaka zapalenie mięśnia uda. W takim przypadku celna i szybka diagnoza jest bardzo istotna. Dlaczego? Ponieważ – jak w przypadku większości chorób – tylko szybkie leczenie zapewni nam szybki powrót do pełni zdrowia i sił. W takiej sytuacji nie powinniśmy się zanadto przejmować, ponieważ to naturalny stan rzeczy.

ból mięśni ud

Aby uśmierzyć dolegliwości wymienione wyżej – w 95% przypadków – wystarczy sięgnąć po dobrą maść rozgrzewającą lub żel przeciwbólowy taki jak np. Harpagon Forte Max bądź też specjalne plastry termiczne.

Suplementy i leki na ból uda – maści i plastry przeciwbólowe

Maści i plastry na ból uda mają za zadanie ulżyć w dolegliwościach mięśnia dwugłowego, czterogłowego i okolicznych fragmentów kończyny dolnej. Działają miejscowo, szybko i precyzyjnie docierając do zmienionej chorobowo tkanki. Pomagają w łagodzeniu objawów spowodowanych urazami bądź problemami zdrowotnymi. Wśród osób cierpiących z powodu bólu uda, najczęściej wybieranymi preparatami leczniczymi są Harpagon Forte Max, Altacet, Apap Thermal, oraz plastry rozgrzewające Prel Red.

Rekomendowane preparaty na ból w udzie
Plusy
Minusy
Harpagon-Forte

1. Harpagon Forte Max - Harpagon Forte Max to maść na ból uda, skuteczna na objawy i przyczyny dolegliwości. Jej działanie lecznicze obejmuje mięśnie, stawy, ścięgna i kości. Wystarczy wsmarować niewielką ilość produktu w wybrane miejsce. W krótkim czasie znacząco zmniejszy on bolesność oraz stan zapalny, sprzyjając szybkiej regeneracji chorej okolicy.

Więcej znajdziecie na https://harpagonforte.pl/
  • posiada naturalny, innowacyjny skład,
  • jest delikatny dla skóry, nie powodując podrażnień,
  • bardzo szybko i skutecznie zwalcza symptomy i źródło dolegliwości.
  • osoby stosujące żel na bolący mięsień uda nie odnotowały żadnych wad działania produktu,
  • w przypadku braku odpoczynku w bolących obszarach konieczne jest dłuższe stosowanie preparatu.
  • altacet zel

    2. Altacet - to żel o działaniu przeciwobrzękowym, dedykowany do zmniejszania objawów spowodowanych stłuczeniami lub oparzeniami. Ogranicza opuchliznę, lekko ochładza i znosi odczuwanie bólu w chorej tkance. Krem na ból uda należy aplikować 3 lub 4 razy dziennie, przy czym najlepsze działanie można uzyskać, stosując preparat pod postacią okładów.
  • nietłusta konsystencja o szybkim stopniu wchłaniania,
  • łagodzi ból i obrzęk.
  • łagodne działanie – zbyt słabe przy większych urazach,
  • specyficzny, dość mocny zapach.
  • apap thermal plastry rozgrzewajace

    3.Apap Thermal - to plaster ze sproszkowanym żelazem na ból mięśni uda, który dzięki rozgrzaniu i rozluźnieniu wybranej okolicy zmniejsza bolesne odczucia. Może być stosowany w bólach mięśni, stawów i pleców. Już 30 minut po naklejeniu wzmaga krążenie krwi w chorym miejscu, wypłukując mediatory odpowiedzialne za ból. Naklejony na czystą i suchą skórę działa do 8 godzin.
  • mocno rozgrzewa, przynosząc szybką ulgę w dolegliwościach,
  • może stanowić uzupełnienie działanie doustnych środków przeciwbólowych.
  • nie należy stosować go tuż po urazach,
  • wymaga konsultacji z lekarzem przed zastosowaniem przez cukrzyków, osoby z zaburzeniami krążenia, czucia, oraz zakrzepicą.
  • PREL red plaster

    4. Plastry rozgrzewające Prel Red - to produkt hydrożelowy z kapsaicyną i salicylanem glikolu. Są dedykowane do zmniejszania objawów bólowych mięśni, stawów, oraz pleców. Należy nakleić je na skórę na 8 godzin, maksymalnie 4 razy na dobę.
  • szybko się rozgrzewa, już po 15 minutach zaczyna przynosić ulgę.
  • łatwo go usunąć.
  • jest dość mały, wystarcza na niewielką powierzchnię ciała,
  • może powodować podrażnienia i uczulenia.
  • Suplementy i leki na ból uda są niezbędne w przypadku dolegliwości pochodzenia chorobowego bądź urazowego. Zaletą maści i plastry jest działanie od zewnątrz, bez obciążania narządów wewnętrznych. Preparaty te sprawdzą się w leczeniu przeciążeń i stanów zapalnych mięśni. Szukając skutecznego produktu warto postawić na żel Harpagon Forte Max. W przeciwieństwie do plastrów rozgrzewających, nie wymaga wizyty u specjalisty, który nauczy, jak prawidłowo naklejać plaster. Ponadto nie powoduje od niebezpiecznych podrażnień i poparzeń, jednocześnie nawilżając skórę. Zwalczając przyczyny i objawy bólu mięśni, pozwala na szybki powrót do pełnej aktywności.

    Osłabienie organizmu a ogólna kondycja nóg

    Zdarza się jednak, że ból uda u dziecka czy też dorosłych, spowodowany jest zgoła innymi chorobami. To częsty objaw gorączki i ogólnego osłabienia organizmu. W takich sytuacjach nie pozostaje nam nic innego, jak poświęcić kilka dni na spokojną kurację w domu. Jeżeli ból sprawia nam duży dyskomfort możemy sobie pomóc doraźnymi środkami przeciwbólowymi takimi jak różne tabletki przeciwbólowe. Jednak największym problemem jest, że leki w formie kapsułek najzwyczajniej obciążają naszą wątrobę. Dodatkowo warto zaznaczyć, że takie leki nie zwalczą naszej choroby, ale jedynie w pewnym stopniu zminimalizują jej nieprzyjemne objawy.

    Źródła:
    1. Fizjoterapia, G. Ebelt – Paprotny, Elsevier Health Sciences, 2012, ISBN: 8376096060, 9788376096063
    2. Hip Pain: Treating Hip Pain: Preventing Hip Pain, All Natural Remedies for Hip Pain, Medical Cures for Hip Pain, Along with Exercises and Rehab for Hip Pain Relief, Ace McCloud, Ace’s eBooks, 2017, ISBN: 1640482903, 9781640482906
    3. Rozgrzewka w lekcji wychowania fizycznego z gier, Anna BodasińskaTeresa Jaślikowska-SadowskaJanusz Zieliński (nauki kultury fizycznej), Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie. Filia, 2016, ISBN: 8361509445, 9788361509448

    10 Komentarze do Ból uda i okolicznych mięśni – jak skutecznie wyleczyć ból mięśni ud

    1. Walejka pisze:

      Regularnie chodzę na siłownię – ból mięśni ud, szczególnie po tzw. “leg day” jest normalna :). Często ludzie nazywają to potocznie zakwasami, ale najczęściej to tzw. DOMS, czyli mikrourazy powstałe w trakcie treningu, które potem po ok. dobie się odzywają. 🙂

      • bellie23 pisze:

        Cooo?
        Pierwsze słyszę o czymś takimś jak doms… Zawsze mówiło się o jakimś kwasie mlekowym w mięsniach… Czyli nie ma żadnego kwasu mlekowego??

        • trzy_paski pisze:

          Delayed onset muscle soreness to żadne kwas mlekowy. Tzn. coś tam się w mięśniach produkuje… jakiś kwas mlekowy, ale on nigdzie nie zalega, tylko jest od razu metabolizowany.

          • Mixon pisze:

            A wiesz, co stosować na mikro urazy mięśni?
            Z góry dziękuję

            • Walejka pisze:

              Masaże np. przy użyciu maści przeciwbólowych, ciepłe kąpiele i rozciąganie. I dopóki nie przejdzie DOMS to się trzeba oszczędzać i darować sobie intensywne ćwiczenia na te same partie.

    2. Magnolia pisze:

      Ostatnio miałem ogromne problemy z nogami po kilku biegach (między innymi armageddon) i dopiero Harpagon Forte Max mi pomógł i mogłem wrócić do biegania. Był w sam raz do mojej przypadłości i to co bardzo mi się spodobało to fakt, że ma przyjemną konsystencję i ani nie śmierdzi, ani nie brudzi ubrań, więc mogłem z niego korzystać w pracy. Jak chcecie poczytać więcej to tutaj macie oficjalną stronę – https://harpagonforte.pl/ a resztę zostawiam już opiniom innych, bo to właśnie one mnie przekonały do zakupu, czego nie żałuję:)

    3. raquel pisze:

      Naprawdę dużo racja jest w tym, że odpowiednia rozgrzewka i odpowiedni tzw. “cool down” po treningu są naprawdę kluczowe. Jeżeli zaniedbamy te dwa etapy istnieje naprawdę duże prawdopodobieństwo, że po siłowni wrócimy z silnym bólem mięśni. (: A zauważyłam, że wiele osób, które przychodzą na siłownię często zaczynają z miejsca od ćwiczeń na maszynach, czy z wolnym ciężarem, a potem po prostu sobie jak gdyby nigdy nic wychodzą do szatni. 😛

    4. Gimnastyczka pisze:

      Mniej więcej dwa miesiące temu podczas treningu gimnastyki coś mi się chyba naderwało. Zastosowałam już chyba każdy rodzaj preparatu i ból mięśni ud z przodu nie daje mi normalnie funkcjonować. Mimo kuracji i setek złotych wydanych na tabletki i jakieś dziwne preparaty… Nie wiem już co mam robić, jestem załamana 🙁

      • Gimnastyczka pisze:

        Moi drodzy!!!!!!!! Chciałam tylko dać znać, że przestudiowałam tę stronę od a do z, przeczytałam wszystko od deski do deski i teksty i komentarze… I w końcu zdecydowałam się zamówić maść, która polecacie w rankingu… Zamówiłam Harpagon Forte Max i… jestem SZCZĘŚLIWA!!! Smarowałam tego więcej niż zaleca producent i po tygodniu złapałam się na tym, że wstałam nie odczuwając żadnego bólu w udzie!!!!!!! Jednak udo po powrocie z uczelni znowu mnie zaczęło boleć… Więc zaczęłam smarować maść w jeszcze większej ilości, potem zamówiłam sobie kolejną tubkę, bo ta się skończyła… Dzisiaj minęło już półtorej miesiąca odkąd zaczęłam stosować maść Harpagon Forte Max, a ja już NIE CZUJĘ BÓLU! Dolegliwości ustąpiły i mogę znowu normalnie funkcjonować! DZIĘKUJĘ WAM OGORMNIEE!!!!!!

        • katrinna<3 pisze:

          Fajnie się czyta takie informacje 🙂
          Chyba aż też skorzystam z tego samego kremu…
          Wiecie, gdzie można go kupić?…
          Widziałam go tylko na jednej stronie, bodajże https://harpagonforte.pl/.

          P.S. Bardzo lubię FitnessBlender, mają super ćwiczenia.
          Fajnie, że o nich piszecie.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    − siedem = dwa