Ból łydek – przyczyny i skuteczne leczenie bólu mięśni w łydce

ból mięśni łydki

Bóle mięśni nóg i łydki to częsta dolegliwość, dlatego też wielu z nas przyzwyczaiło się do bagatelizowania tego problemu. Nie jest to zbyt mądre rozwiązanie. Ból jest jasnym sygnałem ze strony naszego organizmu, że dzieje się z nim coś niedobrego. Ignorowanie takiego stanu rzeczy bynajmniej nie wpłynie na polepszenie naszego stanu zdrowia a na 99 procent stanie się wręcz przeciwnie. W artykule opowiemy skąd dokładnie bierze się ból łydek oraz co można z nim zrobić! 
Nawigacja:

  1. Ból mięśni łydek – przyczyny
  2. Odczuwalny ból łydki z tyłu lub z przodu
  3. Ból łydki przy chodzeniu
  4. Przyczyny chorobowe
  5. Ciąża i okres porodowy
  6. Przeciążenia związane z ruchem i wysiłkiem fizycznym
  7. Leczenie, suplementy i maści na bóle łydek

Ból łydki zazwyczaj pojawia się po urazie mechanicznym lub nawet drobnej kontuzji

Ból łydek to problem, który dotyczy nie tylko sportowców, ale również osób, które uprawiają sport rekreacyjnie, a nawet prowadzą spokojny, siedzący tryb życia. Znajdujący się w łydce mięsień brzuchaty łydek i mięsień płaszczowy to naprawdę duża grupa mięśni, która jest wyjątkowo narażona na kontuzje czy urazy, dlatego też powinniśmy poświęcać im odpowiednio duże uwagi.

Ból mięśni łydek – przyczyny

Zacznijmy od najczęstszych dolegliwości powodujących ból mięśnia łydki, zazwyczaj wynikają one z urazów tudzież przetrenowania, ale nawet takich sytuacji nie należy ignorować. W najgorszym przypadku niezaleczone mikro urazy mogą zaprowadzić do ostrego stanu zapalnego mięśni, który może mieć bardzo niemiłe konsekwencje i uziemi nas na długie tygodnie. Aby uniknąć kontuzji, pamiętajmy o każdorazowej rozgrzewce przed treningiem właściwym. Nie bez znaczenia jest również odpowiedni stretching po treningu, który pozwoli nam zapobiec obkurczaniu się mięśni.

Pamiętajmy jednak, że ból łydek nie musi występować tylko na tle urazowym. Częste, uciążliwe bóle łydek i uczucie ciężkich nóg może świadczyć o problemach z krążeniem krwi. Jeżeli coraz częściej czujemy w nogach nieprzyjemny ciężar oraz ostry ból i osłabienie łydek powinniśmy wybrać się do lekarza rodzinnego. Ten skieruje nas na odpowiednie badania pod kątem np. miażdżycy. W takich sytuacjach nie warto zwlekać, bo może to doprowadzić do drastycznego niedokrwienia. Jednak są to sytuacje bardzo skrajne, przejdźmy więc do przyczyn, które mogą dotknąć każdego z nas:

Ból łydki z tyłu lub z przodu 

Bóle poniżej kolana jest najczęściej oznaką niedoborów makroelementów – magnezu i potasu. Zwłaszcza taki ból łydek w nocy może być związany z innymi chorobami przewlekłymi oraz zmianami naczyniowymi (miażdżyca w obrębie naczyń tętniczych nóg, zakrzepica żył głębokich) lub długotrwałym stresem.

Ból łydki przy chodzeniu

Ten rodzaj bólu to często skutek przewlekłego niedokrwienia kończyn dolnych i rozwijających się zmian miażdżycowych, a nieleczony objawia się zmęczeniem nóg oraz przeszywającym bólem, nawet jeżeli pokonało się tylko krótki dystans. Ten rodzaj bólu u kobiet, może mieć również związek z chodzeniem w butach na wysokich obcasach.
ból łydek

Przyczyny chorobowe

Przyczyny bólu łydek– mogą to być choroby, ból może mieć podłoże wirusowe – wtedy objawy przypominają grypę lub wiązać się ze stanem zapalnym w obrębie kończyn lub zwyrodnieniami, mogą także sygnalizować zaburzony system wodno-elektrolitowy w organizmie. Ból łydek przyczyny może mieć bezpośrednio w takich schorzeniach jak:

  • żylna choroba zakrzepowo-zatorowa,
  • przewlekła niewydolność żył,
  • niedokrwienie kończyn dolnych,
  • zerwanie ścięgna Achillesa,
  • zespół ciasnoty przedziałów,
  • żylaki.

Ciąża i okres porodowy

Ból łydek w ciąży objawia się najczęściej uporczywymi skurczami, to typowa dolegliwość, którą zgłaszają ciężarne. Powodem może być zaburzona gospodarka fosforowo-wapniowa, ale częściej ma to związek z rozwojem płodu, który naciska na nerwy, co utrudnia odpływ krwi z nóg.

Przeciążenia związane z ruchem i wysiłkiem fizycznym

Łydki bolą także po nadmiernym wysiłku fizycznym, w wyniku którego często także występują mikrourazy oraz w przebiegu zmian zwyrodnieniowych kręgosłupa (rwa kulszowa). Mięśnie łydki, które są przyczyną wielu problemów zdrowotnych, to mięsień trójgłowy łydki, umiejscowiony pod kolanem, który łączy się z piętą, i z kolejnym będącym źródłem kontuzji – ścięgnem Achillesa.

Okres dorastania

Na problemy z łydkami skarżą się również dzieci, Jednak u nich ból w łydce najczęściej jest spowodowany naturalnymi procesami wzrostu.

Zdrowy tryb życia jako wsparcie dla okolicznych mięśni łydki

Musimy też pamiętać, że dobrej kondycji mięśni nie sprzyjają również:

  • niezdrowy tryb życia,
  • palenie papierosów,
  • siedzący tryb życia,
  • cukrzyca nabyta.

Mogą one stać się główną przyczyną nie tylko wiotczenia mięśni, ale również bolesnych skurczy czy nerwobóli. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i systematyczne wprowadzanie do swojego życia zdrowych nawyków.

Co na bolące łydki? Maści i żele przeciwbólowe oraz rozluźniające

Skuteczne przeciwdziałanie dolegliwościom bólowym łydek jest możliwe przede wszystkim dzięki stosowaniu odpowiedniej jakości preparatów przeciwbólowych. Problem pojawia się jednak w momencie, kiedy mamy dokładnie odpowiedzieć na pytanie pt. co robić kiedy od dłuższego czasu bolą nas łydki a dodatkowo ból wciąż się nasila? Czy wystarczającym rozwiązaniem okaże się prosta maść na bolące łydki, np. skuteczny preparat zawierający np. ibuprofen lub ketoprofen i działający jedynie na zasadzie doraźnej redukcji bólu? A może lepiej zdecydować się na opcję o działaniu systemowym, jak na przykład wysokiej jakości żel na bolące łydki, który wykazuje zarówno właściwości stricte przeciwbólowe oraz przeciwzapalne, jak też działa przyczynowo?

Wbrew pozorom, wybór pierwszej z wymienionych opcji nie zawsze stanowi dobre rozwiązania. Tania maść na bolące łydki może co prawda sprawdzić się w przypadku lżejszych bólów wywołanych np. drobną kontuzją, jednak nie będzie stanowić dobrej opcji w przypadku poważniejszych i długotrwałych problemów. Oto odpowiedź na pytanie pt. co na bolące łydki w postaci starannie wyselekcjowanego rankingu najlepszych dostępnych na rynku maści oraz żelów przeciwbólowych?

Czym smarować bolące łydki? Ranking maści
Plusy
Minusy
1. Harpagon Forte Max - Harpagon Forte Max to jeden z najlepiej ocenianych preparatów dostępnych na rynku. W odróżnieniu od większości innych produktów z tej kategorii, Harpagon Forte Max wykazuje działanie systemowe. Żel na bolące łydki Harpagon Forte Max działa zarówno poprzez bezpośrednią niwelację bólu, jak też na poziomie przyczynowym: substancje aktywne wchodzące w skład preparatu korzystnie wpływają na naturalne procesy regeneracji kości oraz chrząstki stawowej.

Więcej informacji na: https://harpagonforte.pl/
  • Systemowe działanie
  • Bezpieczny skład
  • Bogata formuła składu
  • Preparat można nabyć jedynie na stronie producenta
  • Harpagon Forte Max cechuje się dość wysoką ceną
  • 2. Reparil - Reparil to tani i prosty żel na bolące łydki o typowym działaniu doraźnie redukującym ból.
  • Łatwa dostępność
  • Bardzo niska cena
  • Działanie przeciwbólowe
  • Skład oparty na bezpiecznych substancjach
  • Ograniczone spektrum działania
  • Uboga formuła składu zawierająca dwie substancje (Escyna i Kwasu Dietyloaminosalicylowy)
  • Wyraźny i specyficzny zapach preparatu
  • 3. Bengay - Maść na bolące łydki Bengay to kolejna tania i prosta propozycja. Preparat zawiera jedynie dwie substancje czynne: Salicylan metylu oraz Mentol, co znacząco ogranicza zakres jego działania.
  • Niska cena
  • Łatwa dostępność
  • Umiarkowane działanie przeciwbólowe
  • Ograniczone spektrum działania
  • Obecność w składzie salicylanu metylu, który może podrażniać skórę oraz cechuje się silną, bardzo specyficzną wonią
  • Preparat może podrażniać skórę
  • Ze względu na wysoką zawartość salicylanu metylu nie zaleca się stosowania preparatu na większe powierzchnie skóry
  • 4. Ketoprom żel - Ketoprom to popularny i tani żel na bolące łydki, który można nabyć w każdej aptece. Preparat cechuje się bardzo prostą kompozycją składu a także jest łatwo dostępny.
  • Działanie przeciwbólowe
  • Łatwa dostępność
  • Niska cena
  • Brak działania systemowego
  • Substancję czynną preparatu stanowi ketoprofen, który jest związkiem chemicznym o bardzo silnym wpływie na organizm
  • Preparat należy stosować z dużą ostrożnością, dokładnie według zaleceń producenta
  • Szerokie spektrum przeciwwskazań oraz możliwych reakcji niepożądanych wynikącej z obecności w składzie ketoprofenu
  • Dobry żel na bolące łydki może nie tylko całkowicie zniwelować ból, ale również zlikwidować jego przyczynę. Wszystko zależy od tego, jaki preparat wybierzemy. To jednak jeszcze nie wszystko. Warto pamiętać, że kondycja łydek zależy także od trybu naszego życia. Oraz diety ze szczególnym uwzględnieniem takich substancji odżywczych, jak magnez, wapń czy witamina D. Warto stosować prawidłową dietę łącznie z zaawansowanym i bezpiecznym żelem na bolące łydki.

    Podsumowanie

    Jak widzimy przyczyn bólu mięśni, może być naprawdę dużo, od przetrenowania czy kontuzji, poprzez przeziębienia i gorączkę do poważniejszych chorób. Dlatego też ważne jest, byśmy obserwowali swoje ciało. Wysnuwali wnioski i nie wahali się udać do lekarza, gdy tylko zauważymy coś niepokojącego. Doraźnie możemy również pomóc sobie dobrymi maściami przeciwbólowymi lub specjalistycznymi żelami, takimi jak np. Harpagon Forte Max. Zawarte w nim naturalne składniki uśmierzą nasz ból i złagodzą stan zapalny.

    Źródła:
    1. Gleim G.W, McHugh M.P. Flexibility and its effects on sports injury and performance. Sports Med 1997; 24(5): 289-299.
    2. Fitness dla mężczyzn, Tomasz Brzózka, Siedmioróg, 2011, ISBN: 8375686344, 9788375686340

    7 Komentarze do Ból łydek – przyczyny i skuteczne leczenie bólu mięśni w łydce

    1. Kasia pisze:

      Potwierdzam, yoga jest całkiem dobra na te partie ciała!

      • Anastazja pisze:

        Hej, też borykam się z bólem łydek i ogólne praktycznie każdego mięśnia poniżej kolana :/ i zastanawiam się nad tym co powiedziałaś. Myślisz, że mogę yogi uczyć się sama czy najlepiej pójść na jakieś zajęcia?

        • Kasia pisze:

          No oczywiście, że najlepiej byłoby pójść na zajęcia, ale nie ma co się zanadto zamartwiać – możesz też luzem bawić bawić się w to samo!

        • Pablo pisze:

          Tak poza radami mojej poprzedniczki – powiedziałbym, że oprócz samej yogi powinnaś też korzystać z jakichś żeli. Jak to połączysz to szansa na udaną kurację naprawdę się zwiększy.

    2. michaUowska pisze:

      Jak zwalczyć zapalenie mięśni w nogach? Słyszałam, że dobre są masaże sportowe, jednak wolałbym mieć pewność, zanim się wybiorę, bo ich cena nie jest na każdą kieszeń. Oczywiście nie mam zamiaru iść do kogoś, kto by nie wziął wygórowanej sumy, bo zależy mi na pełnym profesjonalizmie. Chcę, żeby mi się polepszyło, a nie pogorszyło.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    dziesięć × jeden =