Ból mięśni brzucha – jak skutecznie zaradzić bólom brzucha?

ból mięsni brzucha

Dzień po intensywnym wysiłku często zdarza się, że budzimy się obolali. Właśnie wtedy nasze mięśnie dają się we znaki przy każdym ruchu. Te objawy sportowego zrywu, rzeczywistości zespół opóźnionego bólu mięśniowego. W jaki sposób poradzić sobie z tą dolegliwość i pokonać bóle brzucha? Odpowiedź w artykule!
Nawigacja:

Bolące mięśnie brzucha

Dolegliwość tę potocznie nazywamy zakwasami, co wynika z błędnego założenia, że spowodowane są kwasem mlekowym gromadzącym się w mięśniach. W rzeczywistości to po prostu mikro urazy, powstałe w trakcie treningu, które muszą się zregenerować. To dobry proces, ponieważ w trakcie regeneracji nasze mięśnie stają się mocniejsze. Są jednak proste sposoby na to, by zminimalizować ich wpływ na nasze funkcjonowanie.

Szybka rozgrzewka jako działanie prewencyjne

Kluczowe jest tutaj odpowiednie przygotowanie się do treningu. Dobra powolna rozgrzewka pozwoli rozgrzać nasze mięśnie i przygotować je do pracy na pełnych obrotach. Równie istotne jest odpowiednie rozciąganie się tuż po treningu, to pozwoli nam nie zminimalizować ból mięśni, ale również odpowiednio je rozciągnąć, dzięki czemu uda nam się uniknąć ich przykurczu i w efekcie zauważalnego skracania ich zasięgu. Pomocna może również okazać się wizyta w saunie, która dodatkowo jest świetnym sposobem na wyzbycie się z organizmu toksyn oraz przyśpieszenie metabolizmu. Dzięki temu z pewnością uda się nam uniknąć nieprzyjemnych bólów mięśniowych, czy specyficznego pieczenia mięśni.

Ból mięśni a odpowiednie nawadnianie organizmu

Dlatego też, gdy następnego dnia po intensywnych ćwiczeniach, odczuwamy nieprzyjemny ból mięśni brzucha nie powinniśmy się tym nadmiernie przejmować, to naturalny proces, który jest nieunikniony, jeżeli zależy nam na zauważalnych efektach treningu. Jeżeli jednak chcielibyśmy go złagodzić zadbajmy o odpowiednie nawodnienie napojami z dużą ilością elektrolitów co pozwoli nam przyśpieszyć regeneracje mięśni. Jeżeli miejsca bolące bardzo dają się we znaki możemy również spróbować delikatnie je rozmasować lub też spróbować „rozbić” delikatnymi ćwiczeniami, bo w przypadku zakwasów świetnie sprawdza się również metoda „klin klinem”.

Apteczka sportowca

Swoją domową apteczkę powinniśmy również zaopatrzyć w dobrej jakości maści na tego typu dolegliwości. Najlepiej bazujące na naturalnych składnikach jak np. Harpagon Forte Max, oraz w dobre plastry rozgrzewające. Jeżeli problem jest uciążliwy i mimo stosunkowo dobrego wytrenowania ciała nie mija, warto jest rozważyć wizytę u rehabilitanta, który nie tylko rozmasuje nam obolałe części ciała, ale również zleci odpowiednie ćwiczenia, które pomogą wzmocnić te partie mięśni, które szczególnie dają nam się we znaki.

Podsumowując

Pamiętając o tych zasadach, będziemy mogli cieszyć się swoim treningiem oraz wypływającymi z niego korzyściami bez nieprzyjemnych konsekwencji.

Źródła:

  1. Cognitive Therapy with Chronic Pain Patients, Carrie Winterowd, PhDAaron T. Beck, MDDaniel Gruener, MD,  Springer Publishing Company, 2003, ISBN: 0826145965, 9780826145963
  2. Jak biegać zdrowo?, pod red. Agnieszki Przybylskiej, landie pl ltd, 2015, ISBN: 8363017043, 9788363017040

7 Komentarze do Ból mięśni brzucha – jak skutecznie zaradzić bólom brzucha?

  1. Adam pisze:

    Mega rzadko boli mnie brzuch po ćwiczeniach. Czy to jest normalne? Wydawało mi się, że po pewnym czasie organizm powinien już się przyzwyczaić a tu wiecznie to samo…

    • Lech pisze:

      Czy ktoś nadzoruje to, jak ćwiczysz? Jeśli nie, to poproś jakiegoś trenera o sprawdzenie, czy masz dobrą pozycje, dobre spięcie mięśni itd. Zapewne popełniasz jakieś podstawowe, łatwe do skorygowania błędy.

      Druga opcja jest taka, że jakieś zapalenie się pojawiło. Jedna z moich podopiecznych skarżyła się wiecznie na ból mięśni skośnych i okazało się, że je zbyt często przetrenowywała w pogoni za idealnym kaloryferkiem :). Zapalenie nie mogło się wygoić, bo nieustannie powstawały nowe mikro urazy. Monika (bo tak miała na imię) dostała zakaz trenowania. d: A sama wyszła z inicjatywą, żeby kupić maść przeciwzapalną, bo jej koleżanka takiej używała i jest taka super blablabla… Nie ukrywam, ze sporo ją kosztowała i trochę w to powątpiewałem. Ale teraz biję się w pierś, bo przeszło jej jak ręką odjął po tygodniu. d:

      • Adam pisze:

        A nie pamiętasz nazwy tego kremu?

        • ms sporty pisze:

          Hej! Nie chciałam się wtrącać, ale pomyśl o harpagonie forte max!
          Poprzedniego roku spędziłam święta w Sölden, szusując na nartach po pięknych austriackich zboczach… Jednak chyba zbyt porwałam się z nartą na stok… Skońzyłam z nadwyrężonym dwugłowym. Oj, bolało, bolało. Tym bardziej, że resztę wypadu musiałam spędzić jedynie patrząc na moich znajomych i pękając z zazdrości… 🙂 No nic, było, minęło! Ale co najważniejsze chciałam napisać – najszybciej pomógł mi wtedy harpagon forte max, gdyby nie on, myślę, że rekonwalescencja na spokojnie trwałaby z 2-3 tygodnie dłużej. 😮 Dosłownie, perełeczka!

          • czytam_bo_lubię pisze:

            Poczytałam sobie trochę o Harpagonie…
            Do tej pory słyszałam tylko legendy o czarcim pazurze i jego zastosowaniu w leczeniu zapaleń, a okazuje się, że tu jest środek, który ma faktycznie go w składzie i już kolejna osoba sobie chwali te właściwości. Tym bardziej – dla wszystkich którzy troszkę mniej siedzą w ortopedycznych zagadnieniach. Czarci Pazur niesamowicie poprawia wyniki w skali WOMAC!
            Lekarze nie bez powodu ją podają. Jestem normalnie zafascynowana!

          • Nikita 8) pisze:

            Do tej pory moim numrem jeden był dip rilif. Niepozorny krem, który w krytyczych momentach jakoś był moim pierwszy wyborem… Jak to mówią, old habits die hard nawet jak krem na Ciebie tak naprawdę nie działa. 😛

            Dzięki, pomyślę na co się zdecydować.

  2. amiga pisze:

    Ważna wskazówka – nie ćwiczcie zbyt szybko po jedzeniu. 😮 Bo refluks, zgaga i inne nieprzyjemności murowane. 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

pięć × = 40